حوزه علمیه فاطمیه الیگودرز
نگاه زیبا از شما مطالب زیبا از ما




اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




اجتماعی فرهنگی مذهبی سیاسی اعتقادی




جستجو







احادیث


حدیث موضوعی



آشنایی با سوره های قرآن


سوره قرآن



نسیم رحمت الهی در همه جا جاری و ساری است





زیارت عاشورا


زیارت عاشورا



نگاه زیبا از شما مطالب زیبا از ما



وصیت نامه شهیدان


مهدویت امام زمان (عج)



خبرنامه





اخبار علمی





آمار


  • امروز: 7
  • دیروز: 13
  • 7 روز قبل: 45
  • 1 ماه قبل: 710
  • کل بازدیدها: 67905



  • ساعات عمر در حال گذر است


    ساعت فلش مذهبی



    پخش زنده حرم


    پخش زنده حرم



    مهدویت


    مهدویت امام زمان (عج)




    مراجع تقلید


















    دريافت کد
 لوگوي سايت مراجع معظم تقليد











     
      فضیلت زیارت عاشورا ...

    در بیان فضیلت زیارت عاشورا  روایات بسیاری است که در اینجا به یکی از آنها اشاره می کنیم؛

    شيخ طوسى در كتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعيل بن يزبع و او از “صالح بن عقبه” و او از پدرش و او از امام باقر(عليه‎السلام) روايت مي‎كند كه فرمود: هر كس حسين بن على (عليهماالسلام) را در روزعاشورا - دهم محرم - زيارت كند و نزد قبر آن حضرت گريان شود روز قيامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات كند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى كه در خدمت رسول اكرم و ائمه طاهرين(عليهم‎السلام) بوده باشد.

    راوى مي‎گويد: عرض كردم فدايت شوم براى كسى كه در شهر يا كشور ديگريست و نمى‎تواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟

    حضرت فرمودند: اگر چنين باشد به صحرا يا بالاى بام خانه خود رود و با اشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جديت كند، و بعد دو ركعت نماز بخواند و اين كار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصيبت آن حضرت گريه كند و هم اگر ترسى نداشته باشد امر كند تا خانواده او نيز بر آن حضرت گريه كنند و در خانه‎اش مجلس ‍ مصيبتى برپا كرده و مصيبت حضرت سيدالشهداء را به يكديگر تعزيت گويند. من ضامن مي‎شوم كسى كه اين عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثواب‎ها را به او عنايت فرمايد.

    امام باقر(عليه‎السلام) فرمود: هر كس حسين بن على(عليهماالسلام) را در روز عاشورا زيارت كند و نزد قبر آن حضرت گريان شود؛ روز قيامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات كند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى كه در خدمت رسول اكرم و ائمه طاهرين(عليهم‎السلام) بوده باشد.

    راوى عرض كرد چگونه يكديگر را تعزيت بگوييم؟ فرمود بگوييد:

    اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين عليه‎السلام و جعلنا و اياكم من الطالبين تباره مع وليه الامام المهدى من آل محمد عليهم‎السلام؛ يعنى خداوند اجر ما را به سوگوارى بر حسين(عليه‎السلام) بيفزايد و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى آل محمد(عليهم‎السلام) قرار دهد.

    آنگاه حضرت فرمودند: اگر مي‎توانى آن روز از خانه بيرون مرو كه روز نحسى است و حاجت مؤمن برآورده نمى‎شود و اگر هم برآورده شود ميمون و مبارك نخواهد بود.

     

    موضوعات: اخلاقی
    [پنجشنبه 1394-08-07] [ 01:45:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      چه سوالاتی باید از خواستگار پرسیده شود؟ ...


    از کی چی بپرسم؟
    مسلم است؛ از خواستگار! اما این که چه چیزهایی را دربارۀ خواستگار باید بدانید نکته مهمی است که خیلی ها ساده از کنار آن می گذرند. با این توجیه که ؛ شناخت کامل زیر یک سقف به دست می آید. اما واقعیت این است که بخش مهمی از شناخت با همین پرس وجو ها حاصل می شود. شما در باره این ویژگی ها باید از اطرافیان عروس خانم یا آقای داماد پرس و جو کنید: الف) خانواده ب)رفتار فردی و اجتماعی ج)دوستان د)مسئولیت پذیری ه)رعایت حقوق دیگران و)اعتقادات مذهبی ز)توانایی های او
    سوالاتتان هم باید حول حوش این موضوعات باشد:
    صفت بارز اخلاقی او چیست؟ تا به حال عصبانی شدنش را دیده اید؟ در چه مواردی عصبانی می شود و این جور مواقع چطور رفتار می کند؟ رفتار اجتماعی او را چطور می بینید؟ روابطش با دوستان و خانواده چطور است؟ کدام صفات اخلاقی را در او بیشتر می بینید؟ با چه افرادی (چه تیپ شخصیتی) رفت و آمد می کند؟ اجتماعی است یا منزوی؟ تا چه حد به خانواده و دوستان خود وفادار است؟ چقدر به قولی که می دهد پای بند است؟ تلاش او برای کسب روزی حلال چگونه است؟

    موضوعات: اخلاقی
    [شنبه 1393-07-12] [ 12:15:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      چطور درباره همسر اینده تحقیق کنیم؟ ...


    تحقیق از آشنایان:
    بستگان شخص از روحیات، اخلاق و کردار او باخبرند. می توان دربارۀ فرد مورد نظر از آن ها تحقیق کرد. البته این به تنهایی کافی نیست چون ممکن است خویشاوندان، مصلحت اندیشی و واقعیت را کتمان کنند.
    تحقیق از دوستان:
    دوستان نزدیک فرد منابع خوبی برای تحقیق هستند. دوستی محصول همرنگی و تفاهم است و معمولاً افراد درستکار با افراد ناشایست و بی بندوبار دوست نمی شوند. در واقع ویژگی های شخصیتی دوستان فرد تا حدی منعکس کننده روحیات او است.
    تحقیق از محل کار یا تحصیل:
    همکاران فرد ممکن است مطالبی را دربارۀ شخص مورد نظر بدانند که حتی خویشان و دوستان نزدیک او ندانند. این روش تحقیق از دو روش پیش بهتر نیست اما کامل کنندۀ آن هاست.از این طریق ما دربارۀ فرد در زمینه هایی مانند: نحوۀ برخورد با ارباب رجوع، نحوۀ مراوده با همکاران، همکاری و سازش با دیگران و پایبندی به اعتقادات دینی شناخت پیدا می کنیم.
    تحقیق از همسایه:
    این رایج ترین روشی است که افراد در تحقیقات خواستگاری از آن بهره می برند. با تحقیق در محل کار و تحصیل می توان به شناختی از فرد و روحیات او دست یافت، اما با تحقیق در محل زندگی او، امکان شناخت خانواده هم میسر می شود.البته مشروط برآنکه مدتی از زمان سکونت آن ها در محل گذشته باشد تا همسایگان به شناختی هرچند نسبی از آن خانواده رسیده باشند. از همسایگان دربارۀ اخلاق در خانه، سابقۀ دعوا و یا رفتار بد در محله پرس و جو کنید اما مواظب باشید که جزئیات خواستگاری و ارتباط با آن ها را بر ملا نکنید؛ چون ممکن است بعضی همسایه ها بعداً مزاحمت ایجاد کنند.
    تحقیق از معرف:
    دربارۀ ازدواج هایی با حضور معرف، اگر فردی که دخترو پسر را به هم معرفی می کند، نسبت به اهمیت کار خود آگاه باشد و آن را با شناخت کافی نسبت به روحیات دو طرف انجام دهد، منبع خوبی برای تحقیق خواهد بود.

    موضوعات: اخلاقی
     [ 12:14:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      آیا اشک و ناله هم اثر مثبتی دارد؟ ...


    تا به حال از خود پرسیده اید که در اوج شادی خاطر و انبساط روح مثلاً هنگامی که خبر یکی از موفقیت های شما به گوش تان می رسد یا زمانی که عزیزی سال ها از شما دور بوده و او را یکباره ملاقات می کنید و آن قدر فرح و خوشحالی و سرور همه روح تان را فرا می گیرد که تک تک سلول ها قصد دارند از فرط شادی از کالبد تن شما بیرون آیند ، اولین عکس العمل فیزیولوژیکی بدن شما به این حالت فراموش نشدنی چیست؟ قطعاً پاسخ شما فقط و فقط قطره های اشکی است که چون باران بر گونه های شما سرازیر می شود و نه تنها شما هیچ احساس ناخوشایند و بدی در وجود خود احساس نمی کنید بلکه در بدن خود حالت اوج پرواز و انبساط دارید. حال کمی فراتر می رویم. همه می دانیم که از لوازم مناجات و دردودل با معشوق، تضرع و زاری است ( ادعو ربکم تضرعاً و خفیه : خدایتان را با تضرع و در تنهایی بخوانید). آیا هنگامی که در گوشه ای به تنهایی با خدا به مناجات می نشینیم و صدایش می زنیم و دلمان با اشک هایی که از گونه هایمان جاری می شود و موجب زلالی چشمۀ روح آلودۀ ما می شود و به سوی او پرواز می کند و گویی خودمان را دیگر نمی بینیم و فقط او هست و یک دنیا نیاز ما در مقام بنده به صاحبش، در این هنگام حالتی که به ما دست می دهد قابل وصف است؟ نه. حال چرا در کنار تأثیرهای مثبت خنده و شادی بر روح که بارها از آن سخن راندیم اینک، سخن از انرژی مثبت اشک و آه کردیم؟ قطعاً از این دیدگاه ژرف، هیچ منافاتی بین این دو مقوله نیست و هر دو موجب فرح و پرواز روح اند. چرا که این اشک، اشک ذلت و ناتوانی و ترس ما در برابر یک مخلوق دیگر نیست، بلکه تمام این اشک ها اشک اوج و پرواز است.

    موضوعات: اخلاقی
    [یکشنبه 1393-06-30] [ 11:57:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      درهای فرصت ها برای شما در حال باز و بسته شدن هستند ...


    خداوند در ذخیرۀ خود برای شما چیزهای زیادی دارد! آنچه او برای شما تصور می کند ، خیلی بیشتر و بزرگ تر از آن است که شما برای خود تصور می کنید.اگر همۀ آنچه خداوند برای شما در نظر گرفته، به شما نشان دهد، از تعجب میخکوب می شوید و باور نمی کنید! اگر دیدگاهی برای موفقیت دارید، می توانید به مرحله ای جدید بالا روید.اما همینطور که به مشکلات خیره شدید، فقط کافی است گوشه نگاهی به امکانات و فرصت های خود بیندازید. شما فقط در موقعیت های اشتباه قدم برمی دارید و موقعیت ها و شرایط بزرگ را از دست می دهید. یک موضوع روحی - معنوی و از طرفی روانشناسی است که: زندگی شما به دنبال میزان پذیرش و خواسته های بزرگ شما پیش می رود.اگر روی فکرهای مثبت تمرکز کنید، زندگی شما هم به همان سمت پیش می رود و اگر مرتباً روی موارد منفی تمرکز و فکر کنید، مطمئن باشید منفی زندگی می کنید و این نوع تفکر در روابط شما بین خانواده و دوستان تأثیر می گذارد.اگر شکست را بپذیرید و یا اینکه آدمی معمولی باشید، ضمیر ناخودآگاه شما خواهد پذیرفت که شما همیشه شکست خورده و از کار افتاده هستید و از طرفی، هر حرکت شما را برای رسیدن به خط بالای حد متوسط خراب می کند و نسبت به فرامین شما کارشکنی می نماید.

    موضوعات: اخلاقی
    [دوشنبه 1393-06-10] [ 10:25:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      با یاد خدا آرام بخواب ...



    شما هر ذکر و دعایی قبل از خواب بخوانید، نافع است چرا که تنها نام خداست که آرام بخش دلهاست. اگر شب ها قبل از خواب، دو رکعت نماز، سورۀ «ملک» و «زیارت عاشورا» بخوانید، در کسب آرامش تان مؤثر خواهد بود. از صلوات غافل نباشید که حلال مشکلات است؛ «دعای فرج» را زمزمه کنید و در نهایت در رختخواب، کارهای روزمره تان را مرور کنید؛ سعی کنید اشتباهاتتان دیگر تکرار نشود یا اگر قابل اصلاح است، اصلاح کنید.خود را به ایزد منان بسپارید و گونه ی خود را بر زمین بگذارید و بگویید « الهی لا تکلنی الی نفسی طرفۀ عین ابدا»؛ خداوندا مرا لحظه ای(چشم برهم زدنی) به خودم وامگذار.
    ذکرها ودعاهای هنگام خواب
    1.گفتن سه بار تسبیحات اربعه
    2.سه بار خواندن سوره توحید
    3.چهارده بار صلوات به نیت چهارده معصوم
    4.طلب مغفرت برای تمام مؤمنان و مردگان
    5. گفتن تسبیحات حضرت زهرا
    6.خواندن آیة الکرسی، فلق، ناس و کافرون
    7.خواندن این دعا:« یفعل الله ما یشاء بقدرته و یحکم ما یرید بعزته»

    موضوعات: اخلاقی
    [یکشنبه 1393-02-21] [ 01:49:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      چگونه رابطه خود را با افراد بد قطع کنیم؟ ...



    1-ارزش ا و باور های منفی خود را تغییر دهید تا بدین وسیله زمینۀ جدایی از فرد مورد نظر فراهم شود.
    2-از مکان هایی که احتمال دیدار آن شخص وجود دارد دوری نمایید.
    3-روابط اجتماعی و دوستانۀ بیشتری با دیگران برقرار کنید.
    4-بیکار نباشید و اوقات فراغت خود را با فعالیت های مختلف پر کنید.
    5-در برخورد ها سنگین برخورد کنید تا رابطه کم رنگ شود.
    6-به تدریج قرارها را کم کنید.
    7-در صورت امکان ، منطقه زندگی خود را عوض کنید.
    نکته:برای قطع دوستی با جنس مخالف بهترین راه ازدواج است.


    موضوعات: اخلاقی
    [شنبه 1392-09-23] [ 09:10:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      خشم و عصبانیت ...


    1-اولین گام برای اداره و کنترل خشم این است که باور کنید می توانید این کار را انجام دهید.
    2-بدانیم گذشت ما از کسی که موجب خشم ما شده، نوید یک زندگی تازه است. از این رو عفو، نه تنها هدیه به دیگران و افراد جامعه ،بلکه هدیه به خودمان است.
    3-وقت و نیرویی که خشم از انسان می گیرد ، می تواند به فعالیت هایی اختصاص یابد که برای انسان شادی و رضایت و محبت را به دنبال آورد.
    4-اگر موارد کوچک را عفو کنید، به تدریج یاد خواهید گرفت که جلوی خطاهای بزرگ دیگران را بگیرید.
    5-خشم فرصت طلب است.در بدنی که خسته ، فرسوده و بیمار است. به آسانی جان می گیرد. در نتیجه به منظور اداره و کنترل خشم به خواب منظم ،غذای خوب ،لذت از اوقات فراغت ، تفریح ،عبادت و معنویات نیاز است.

    موضوعات: اخلاقی
     [ 08:51:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      راه های اشنا کردن فرزندان با حق الناس ...


    1-فرزندان را متناسب با موقعیت سنی و ادراکی شان ، با مفهوم حق الناس آشنا کنید.
    2-بی اجازۀ فرزندان دست به وسایل شان نزنید تا احساس احترام به مالکیت دیگران در آن ها تقویت شود.
    3-چنانچه فرزندتان بی اجازۀ دیگران از اموالشان استفاده نمودند در اولین فرصت جبران نمایید تا او بداند کارش صحیح نبوده است.
    4-در اولین موردی که فرزند حق الناس را رعایت نمود ، او را تشویق و بر صداقت و دوستی او تأکید نمایید.
    5-در رعایت حق الناس پیشگام بوده و الگوی عملی برای فرزند خود باشید.

    موضوعات: اخلاقی
     [ 08:43:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      حرف زدن ...

    cument> Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

    دارد . هستند اشخاص عاقل و فهیمی که وقتی پای صحبت هایشان می نشینیم ؛ احساس راحتی و شادی و درس آموزی می کنیم. ای کاش همه چنین بودند ، اما متأسفانه بسیاری از مردم نمی دانند چگونه سخن بگویند. همواره دیگران و ما را می آزارند و سینۀ ما را از اندوه بدبختی های فرضی خود پر می کنند. چه لزومی دارد که جهان را از پشت شیشۀ کبود بنگریم؟ مگر در زندگانی نقاط روشن و نورانی نیست؟ چرا آن ها را ننگریم؟ چرا خوبی ها را نگوییم؟ چرا محبت ها را متبلور نکنیم؟ پاسخ همۀ این چرا ها در دست خانواده ها و مراکز آموزشی است. این پدران و مادران و معلمان هستند  که خود باید سرمشق و الگوی پسندیده ای برایمان باشند. درست و صادقانه بیندیشند و بگویند و فرزندان را همان سان تربیت کنند . مزاح و شوخی و طنز اگر در حد متعارف و مؤدبانه آن باشد نه تنها ناپسند نیست بلکه ایجاد نشاط و هماهنگی و لطف و خوشی می کند . اما وای به روزی که از حد متعادل خود خارج شود و به هرزه درآیی و توهین بینجامد . اگر در چنین مجلسی گرفتار آمدید به شما توصیه می کنم فوراً به بهانه ای از آن جمع خارج شوید . هر صبح که بر می خیزید ، به خود یاد آوری کنید که من امروز هیچ کس را با سخنانم نمی آزارم، از هیچ کس غیبت نمی کنم  و هیچ سخن بیهوده ای را بر زبان نمی آورم . وقتی من ، تو و او ، همه چنین کنیم ؛ جامعه روی بهبود و صلاح را خواهد دید.

    موضوعات: اخلاقی
    [دوشنبه 1392-09-18] [ 09:43:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت