آنچه باید در مورد تجربه تلخ ایران پیش از

انقلاب دانست!!!!


   مقدمه
  پاسخگویی به پرسش های نسل سوم انقلاب نیازمند نگاهی به ایران قبل و بعد از انقلاب دارد . شاید این پرسش    همان نگاه کلانی باشد که هر جوان را در ففضایی بزرگ –به بزرگی این انقلاب – قرار می دهد که در شأن جوان    فهیم ایرانی باشد و آن این است:((ایران در قبل از انقلاب در جغرافیای سیاسی و معادلات بین المللی و در بین اذهان  عمومی جهان در چه جایگاهی قرار داشت؟))
 اگر جوان امروز ایرانی در پی دست یابی این پاسخ چه در لابلای کتب ؛گفته ها؛دوستان انقلاب و چه در بین دشمنان  منصف انقلاب بگردد به پاسخی می رسد که ما آن را اینگونه فهرست و توصیف می کنیم.
 ایران پیش از انقلاب
1-ذلت و خواری در برابر بیگانگان:
ایران در سیطره کامل آمریکا قرار داشت.مسئولان رده بالا و حتی میانی آن یا مستقیم یا غیر مستقیم توسط سفارت آمریکا بر کرسی قدرت می نشستنند.هیچ کس منکر این مسأله نیست که شاه هیچ اختیاری از خو نداشت.اسناد و خاطرات سفرای وقت آمریکا و حتی خانواده شاه گویای این واقعیت تلخ و ذلت بار است.
هزاران مستشار نظامی نبض ارتش را به دست گرفته بودند و به خاطر حضورشان در ایران ((حق توحّش)) می گرفتند .تیمساران ایرانی در مقابل گروهبانان آمریکایی ادای احترام می کردند.
2-تکبر در برابر ملت
در برابر این برخوردهای ذلیلانه دستگاه، شاه با حالتی متکبرانه مردم و ارتش را ((سایه خدا)) و ((خدایگان)) خطاب می کرد و در گفت وگوهایشان از واژه ((می فرماییم)) و ((فرمودیم)) استفاده می کرد.
و به دنبال خوش گذرانی خود بود وبا فرستادن هواپیمای اختصاصی به دنبال هنرپیشه های زن هالیوود بیت المال را خرج شب نشینی های خود می کرد.
3-حیات خلوت برای آمریکا و صهیونیسم
ایران کمربند امنیتی آمریکا به شمار می رفت و آمریکا از ارتفاعات البرز برای بر پا کردن رادارهای خود در برابر شوروی سابق و نیز از پایگاههای زمینی و هوایی برای استقرار به موقع نیروهایش استفاده می کرد.
4-ضدیت با باورهای مذهبی اصیل
تشیّع ستیزی و دین زدایی هدف اصلی آمریکا و دستگاه سلطنتی بود. هر چند که به ظاهر رژیم ادعای پایبندی به تشیّع را داشت. دست بهائیان در عرصه سیاست و اقتصاد به کلی باز بود .هویدا(نخست وزیر) ،پرویز ثابتی (عنصر محوری ساواک) و… بهایی بودند.
5-ترویج فساد و بی بند وباری
دستگاه برای بی دین کردن مردم و جوانان از ایجاد هیچ مرکز فساد و غحشایی ابا نمی کرد.چاپ هزاران مجله مبتذل و رنگین نامه و پخش فیلمهای مبتذل در سینما و تلویزیون کافی نبود تا آنجا که قباحت رژیم را به جایی رساند که در جشنهای شاهنشاهی ،نمایشنامه ((خوک)) را که عمل منافی با عفت در ملأ عام بود اجرا کرد.
6-عقب ماندگی علمی
به خاطر سیاست باقی ماندن ایران به عنوان جامعه ای مصرف گرا و دنباله رو ، مقوله ای به عنوان تحوّل و تولید علم در دانشگاهها وجود نداشت و اگر دانشجویی به مدارج بلند علمی دست می یافت ، تنها به خاطر کوشش های فردی خودش بود تا نظام آموزشی.

 

برگرفته از ماهنامه زمره صالحین،شماره اول،بهمن 93

موضوعات: اخبار مدرسه
[شنبه 1394-11-24] [ 11:23:00 ق.ظ ]