راههای کنترل و درمان غضب :

 

1.پرهیز از موقعیت خشم آور:انسان در برخی شرایط مکانی یا زمانی،به عصبانی شدن نزدیک است،برای مثال می داند اگر در بعضی جلسات و نزد بعضی از افراد بنشیند،اسباب عصبانیت او را فراهم می کنند.لازم است انسان به قول مشهور علاج واقعه را قبل از وقوع بنماید و تا حد امکان از موقعیت هایی که باعث تحریک خشم و غضب او می شود حضور نیابد.

 

2.مشغول کردن نفس:هنگامی که در حال عصبانی شدن هستید،خود را مشغول کاری که برایتان جالب و دوست داشتنی است بکنید؛برای مثال به یکی از دوستان زنگ بزنید،تا به این وسیله موضوعی که شما را به خشم آورده است فراموش کنید.

 

3.ترک مجلس:چنانچه احساس کردید زمینه عصبانیت شما در حال فراهم شدن است،مکان خود را ترک کنید و حتی برای چند دقیقه هم که شده بیرون رفته  قدم بزنید و نفس عمیق بکشید.اما اگر ناچار به حضور در آنجا هستید به سفارش های بعدی عمل کنید.

 

4.تغییر وضعیت جسمی:یکی از اموری که در روایات برای کنترل خشم به آن سفارش شده است تغییر دادن وضعیت جسمی است،برای مثال اگر انسان ایستاده است،بنشیند و اگر نشسته است،بایستد یا دراز بکشد.پیامبر خدا(ص)فرمودند:هرگاه یکی از شما خشمگین شد،اگر ایستاده است بنشیند و چنانچه خشمش برطرف نشد ،دراز بکشد.

 

5.وضو گرفتن:پیامبر خدا(ص) فرمودند:خشم از شیطان است و شیطان از آتش آفریده شده است و آتش با آب خاموش می شود،پس هرگاه فردی از شما خشمگین شد وضو بگیرد.آری؛وضو نور است و برکت وضو و همچنین سردی آب باعث می شود حرارت انسان فروکش کرده ،در نتیجه بهتر بتواند خشم خود را کنترل نماید.

 

6.تماس بدنی:در برخی روایات توصیه شده که اگر از دست یکی از محارم سببی خود عصبانی شدید برای کنترل عصبانیت خود با او تماس بدنی پیدا کنید؛برای مثال دست او را در دست خود بگیرید.همین تماس بدنی باعث خاموش شدن آتش غضب خواهد شد.

 

7.خواندن دعاها و اذکار:هر چه انسان موقع خشم،عظمت الهی و کوچکی خود را بیشتر یاد کند کنترل غضب برای او آسان تر خواهد شد.دعاهایی مانندلا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم و یا گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسیار موثر می باشد.

                                                 نوشته شده به کوشش س.گودرزی

 

موضوعات: فرهنگی
[یکشنبه 1391-11-29] [ 10:32:00 ق.ظ ]