حوزه علمیه فاطمیه الیگودرز
نگاه زیبا از شما مطالب زیبا از ما




فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31




اجتماعی فرهنگی مذهبی سیاسی اعتقادی




جستجو







احادیث


حدیث موضوعی



آشنایی با سوره های قرآن


سوره قرآن



نسیم رحمت الهی در همه جا جاری و ساری است





زیارت عاشورا


زیارت عاشورا



نگاه زیبا از شما مطالب زیبا از ما



وصیت نامه شهیدان


مهدویت امام زمان (عج)



خبرنامه





اخبار علمی





آمار


  • امروز: 0
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 11
  • 1 ماه قبل: 111
  • کل بازدیدها: 67209



  • ساعات عمر در حال گذر است


    ساعت فلش مذهبی



    پخش زنده حرم


    پخش زنده حرم



    مهدویت


    مهدویت امام زمان (عج)




    مراجع تقلید


















    دريافت کد
 لوگوي سايت مراجع معظم تقليد











     
      ماهواره از خانواده ها چه می خواهد ...

    ماهواره از خانواده ها چه می خواهد؟

    الف. شبکه های ماهواره ای و تخریب خانواده ایرانی:

    هنگامی که اعضای خانواده در روزهای متوالی سریال های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می کنند مرزهای اخلاقی بین اعضای خانواده کمرنگ می شود، و عفت زنانگی و غیرت مردانگی مفهومی ناآشنا و غریب جلوه می کند. فیلم های ماهواره ای در صدد تثبیت روابط موازی در بیرون از خانواده هستند، به طوری که خیانت به همسر را امری طبیعی جلوه می دهند که به تدریج موجب دلسردی و بی مهری و موجب فروپاشی بنیان خانواده می شود.

    ب: اشاعه فحشا و بی بند و باری:

     شبکه های ماهواره ای در قالب سریال ها، میان برنامه ها و آگهی ها، مظاهر ضداخلاقی را تبلیغ می کنند. در سریال های نامناسب شبکه های ماهواره ای سنت های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می گیرند.

    ج: ترویج هم خانگی های بدون ازدواج:

    برنامه های ماهواره ای با ترویج این الگوی نابهنجار باعث می شوند دختران و پسران جوان خود را ملزم به تشکیل خانواده نبینند و ترجیح دهند که این شکل از الگوی تشکیل خانواده را تجربه کنند.

    د. ترویج هوس خواهی و تنوع طلبی:

    عموم سریال ها و فیلم هایی که برای مخاطب ایرانی و مسلمان ماهواره آماده سازی می شود، سعی شده است که در آن برای افراد، حق چشیدن روابط دیگر علاوه بر روابط زناشویی را محفوظ بداند. که مهم ترین آسیب آن، تضعیف و نادیده گرفتن پیوند، حق مسلم زناشویی، القای تجربه چندین باره عشق توسط زن و مرد(حتی بعد از ازدواج) و در نهایت فروپاشی خانواده می باشد.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [شنبه 1394-01-22] [ 01:04:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      هفت سال اول زندگی ...


    کودک در این هفت سال اول زندگی ذهنش نارسا و جسمش ناتوان است. لذا پدر و مادر باید با دیدۀ رأفت و عطوفت به او نگاه کنند و بسیاری از خواسته هایش را برآورده و به نیازهایش پاسخ بگویند. کودک در هفت سال اول آقاست. باید آزاد باشد، فرمان بدهد و بازی کند.وی را نباید مقید کرد و بیش از حد بر او دستگیری نمود، زیرا او بطور غیر مستقیم تحت تأثیر محیط پیرامون خویش، یعنی خانواده ، اجتماع و سایر اطرافیان قرار می گیرد و پرورش می یابد.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه دربارۀ آزادی و شیطنت کودکان در این سن می فرماید:
    «شیطنت و لجاجت و ستیزه جویی کودک، در دوران خردسالی او، نمایانگر فزونی عقل و اندیشۀ او در بزرگسالی است»
    و امام علی علیه السلام می فرماید:
    «در هفت سال اول، فرزندت همچون برگ خوشبویی( نازک و ظریف ) است، لذا خیلی حساب شده باید با وی برخورد کرد.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [یکشنبه 1393-02-21] [ 03:05:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      با سه جرعه می نوشید ...


    عجله در هر کاری بد است. عجله در رانندگی، عجله در راه رفتن، عجله در مشق نوشتن و… عجله در هر کاری به ضرر ماست. حتی در آب خوردن هم نباید عجله کنیم، باید خیلی آرام و با حوصله آب بخوریم تا یک وقت آب در گلویمان نپرد. وقتی ما آهسته و آرام آب می خوریم ، به اندازه آب می نوشیم؛ اما وقتی لیوان آب را یکباره سر می کشیم، شاید بیش از اندازه آب بخوریم و دل درد بگیریم. گذشته از این ، آب خوردن خودش یک کار لذت بخش است. کسانی که خیلی تند لیوان آب را سر می کشند، از نوشیدن این نعمت خدا، لذت نمی برند. حضرت محمد(ص) در نوشیدن آب عجله نمی کرد. پیامبر ظرف آب را با سه جرعه می نوشید؛ یعنی ظرف را یکباره سر نمی کشید؛ بلکه در سه مرحله آب را می نوشید. یک جرعه می نوشید و پس از مکثی کوتاه، جرعۀ دوم را و پس از مکثی دیگر، جرعۀ سوم را می نوشید.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [شنبه 1392-12-17] [ 08:34:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      اذیتش نکنید ...


    بچه های کوچک، گاهی کارهایی می کنند که اصلاً دست خودشان نیست؛ مثلاً موقع غذا خوردن، مقداری از غذا را روی زمین می ریزند یا موقع آوردن و بردن یک چیز، آن را بر زمین می اندازند و می شکنند یا گاهی خودشان را خیس می کنند. آن ها قدرت و عقل و هوش بزرگ ترها را ندارند؛ پس کسی هم نباید توقع داشته باشد که آن ها نیز بتوانند همه ی کارها را مثل بزرگ ترها انجام دهند.کسی نباید بچه های کوچک را به خاطر این جور چیزها دعوا کند و بر سر آن ها داد بزند.

    حضرت محمد(ص) هرگز بخاطر چنین کارهایی از دست بچه ها عصبانی نمی شد. مردم مدینه، گاهی کودکان خردسال خود را نزد پیامبر(ص) می آوردند تا حضرت نام نیکی برای آن کودکان انتخاب کند. گاهی وقت ها، کودک خودش را خیس می کرد و باعث می شد که لباس پیامبر(ص) نیزنجس بشود. پیامبر(ص) بر سر کودک فریاد نمی زد و اخم هایش را توی هم نمی کرد. حتی اگر دیگران عصبانی می شدند و داد و فریاد به راه می انداختند، پیامبر آنان را نیز آرام می کرد. نمی گذاشت کسی با عصبانیت کودک را از او بگیرد و کودک را به وحشت بیندازد. او با خوشرویی مراسم نام گذاری را ادامه می داد. وقتی پدر و مادر کودک، فرزندشان را می بردند، رسول خدا(ص) هم می رفت و لباسش را آب می کشید.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [سه شنبه 1392-12-06] [ 11:06:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      همه را ببخشید ...


    بعضی ها وقتی کسی به آن ها بدی کند، به فکر انتقام می افتند.شب و روز نقشه می کشند که چگونه می توانند آن شخص را تنبیه کنند و از او انتقام بگیرند و تا ضرری به او نزنند و آسیبی به او نرسانند آرام نمی شوند. اصلاً اهل گذشت و بخشش نیستند. سینۀ این جور آدم ها پر از کینه و نفرت و مغزشان هم پر از نقشه های جورواجور انتقام است. معلوم است که این ها هرگز شیرینی زندگی را نمی چشند و از اضطراب و آشفتگی، هرگز رهایی نخواهند یافت.خیلی ها به ما بدی می کنند، پس از مدتی از کردۀ خود پشیمان می شوند و برای عذرخواهی نزد ما می آیند.بر فرض هم که پشیمان نشوند، مگر قرار است ما در مقابل همۀ خطاکاران، مثل خود آن ها رفتار کنیم؟آیا دوست نداریم خدا بزرگواری کند و گناهان ما را ببخشد؟پس چه بهتر که ما نیز از خطاهای دیگران چشم پوشی کنیم و از گناهان آنان درگذریمحضرت محمد (ص)اصلاً کینه توز و انتقام جو نبود.خیلی ها او را آزار دادند و اذیت کردند؛ اما پیامبر(ص) هرگز به فکر انتقام از آن ها نیفتاد. او پس از فتح مکه، همه ی ساکنان شهر را –که روزی با او می جنگیدند- امان داد و از مجازاتشان چشم پوشی کرد. پیامبر(ص) به آن ها فرمود:«من همانی را به شما می گویم که برادرم یوسف به برادرانش گفت که:"امروز ملامتی بر شما نیست. خدا شما را می بخشد و او مهربان ترین مهربانان است. “»                                                                                                                 زندگی پیامبر(ص) پر بود از این بزگواری ها و بخشش ها.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
     [ 10:57:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      پرهیز از مقایسه زندگی خود با دیگران ...


    پیامبرصلی الله علیه وآله می فرماید:هرگز به آنچه در دست دیگران است ،چشم ندوزید(و زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه نکنید) زیرا اندوه انسان طولانی خواهد شد و حسرت وی پایان نمی پذیرد و نعمت هایی که خداوند در اختیارش قرار داده کوچک می شمارد و در نتیجه شکر و سپاس او اندک خواهد شد.پس همواره در زندگی ات به پایین تر از خود بنگر.
    آدمی می تواند در زندگی دو نوع مقایسه داشته باشد:

    الف)مقایسه با کسی که از نظر امکانات زندگی از او برتر و بالا تر است، که اصطلاحاً آن را ((مقایسه صعودی)) می نامند، که چنین مقایسه ای منجر به نارضایتی از زندگی می شود.
    ب)مقایسه زندگی خود با کسی که در سطح پایین تر است ، که اصطلاحاً آن را ((مقایسه نزولی))می نامند و منجر به احساس رضایت از زندگی می شود.
    اسلام نوع اول را توبیخ نموده و نوع دوم را ترغیب می نماید. پیامبر در حدیث فوق ، آفت ها و آثار زیانبار مقایسه نوع اول را چند چیز بر میشمارد:

    اول  اینکه انسان گرفتار غم و اندوه طولانی خواهد شد.زیرا در این مقایسه ، داشته ها و دارایی های طرف مقابل را بزرگ نمایی می کند و از آن طرف دارایی های خود را کوچک و ناچیز تلقی می کند و در نتیجه در خود احساس محرومیت نموده و محزون می گردد.

    دوم  اینکه چنین فردی همیشه در حسرت و افسوس به سر می برد؛ زیرا فهرستی بلند از دارایی های دیگران و ناداری خود را ردیف نموده و در نتیجه پیوسته حسرت زندگی دیگران را می خورد.

    سوم  اینکه آن چه را خدا به او داده ناچیز شمرده و کمبود های خود را فراوان می بیند و در نتیجه از داشته های خود احساس رضایت نمی کند. با اینکه هر انسانی در زندگی اش داشته هایی دارد که اگر به آن ها توجه کند، زندگی برایش رضایت بخش می شود.       چهارم  در این صورت بنده هیچگاه شاکر و سپاس گزار نخواهد بود، زیرا زندگی خود را یکسره محرومیت و زندگی دیگران را برخورداری می بیند و در نتیجه جایی برای شکر و سپاس مشاهده نمی کند.

    پیامبر در پایان حدیث فوق ، بندگان خدا را به مقایسه نزولی دعوت می نماید و می فرماید: همواره زندگی ات را با پایین تر از خودت مقایسه کن ؛ زیرا در این مقایسه است که:

    اولاً ؛ دارایی های انسان آشکار می شود و آدمی نعمت هایی که خداوند به او داده کوچک نمی شمارد.

    ثانیاً ؛ انسان شاکر و سپاس گزار خواهد شد؛ زیرا به خود می گوید ممکن است دیگران چیزهایی داشته باشند که من ندارم، ولی من نیز از نعمت هایی برخوردارم که دیگران ندارند.

    ثالثاً ؛ وقتی پایین تر از خود را می بیند ، در می یابد که زندگی او آن قدر هم سخت و غیر قابل تحمل نیست ، زیرا دیگرانی را دیده است که سخت تر از او زندگی می کنند.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [یکشنبه 1392-09-24] [ 11:48:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      انچه شد باید خواست ...


    پیامبر (ص)فرمود:
    هرگاه در زندگی آنچه را خواستی نشد , آنچه را شد , بخواه.
    انتظار انسان از زندگی باید واقع گرایانه باشد. فکر نکند که هر آنچه بخواهد , می شود.
    پیامبر (ص)فرمود:
    کسی که واقعیت دنیا را بشناسد , از بلاهای آن اندوهگین نمی شود.
    ما فکر می کنیم که برای راحتی به این دنیا آمده ایم , لذا تحمل ناراحتی ها و ناگواری ها را نداریم. ولی اگر حقیقت دنیا را بشناسیم و بدانیم که انسان در این دنیا به همه ی آنچه می خواهد نمی رسد, در این صورت, نرسیدن او را از پا در نخواهد آورد و احساس نارضایتی نخواهد داشت.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [دوشنبه 1392-09-11] [ 10:52:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      آنچه شد باید خواست ...


    پیامبر (ص)فرمود:
    هرگاه در زندگی آنچه را خواستی نشد , آنچه را شد , بخواه.
    انتظار انسان از زندگی باید واقع گرایانه باشد. فکر نکند که هر آنچه بخواهد , می شود.
    پیامبر (ص)فرمود:
    کسی که واقعیت دنیا را بشناسد , از بلاهای آن اندوهگین نمی شود.
    ما فکر می کنیم که برای راحتی به این دنیا آمده ایم , لذا تحمل ناراحتی ها و ناگواری ها را نداریم. ولی اگر حقیقت دنیا را بشناسیم و بدانیم که انسان در این دنیا به همه ی آنچه می خواهد نمی رسد, در این صورت, نرسیدن او را از پا در نخواهد آورد و احساس نارضایتی نخواهد داشت.

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [پنجشنبه 1392-08-09] [ 09:20:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      آداب و سنن رسول خدا در معاشرت ...

     

     

    پیامبر اکرم (ص) جامه خود را وصله می کرد و کفشش راینه می زد و گوسفند های خود را می دوشید و با بردگان غذا می خورد و روی زمین می نشست و بر الاغ سوار می شد و دیگری را هم ترک خود می نشاند.بی آنکه شرم کند مایحتاج خود را از بازار به خانه حمل می کرد .و با غنی و فقیر دست می داد و دست خود را از دست کسی نمی کشید تا او بکشد.به هر کس که می رسید توانگر و تهیدست و بزرگ و کوچک ،سلام می کرد و اگر به خوردن چیزی دعوت می شد آن را ناچیز نمی شمرد اگرچه خرمای خشکیده باشد.

     

    سنن و آداب پیامبر در آراستگی:

     

    هرگاه رسول خدا (ص) می خواست موی سر و محاسن خود را بشوید با سدر می شست.

     

    امام صادق (ع) فرمود:رسول خدا (ص) مشکدانی داشت که پس از وضو گرفتن آنرا در دست خود که مرطوب بود می گرفت؛پس چون از خانه خارج می شد ،از بوی خوش آن مردم در می یافتند که او رسول خداست که می آید.

     

    امام صادق (ع) فرمود:شایسته است هر بالغی در هر جمعه سبیل و ناخن خود را بگیرد و خود را معطر کند ؛رسول خدا (ص)روز جمعه که می رسید اگر عطری با خود نداشت روسری یکی از همسرانش را می گرفت و آنرا در آب نمدار می کرد و روی صورت خود می نهاد.

     

    آداب سفر رفتن رسول خدا(ص):

     

    پیامبر اکرم (ص) از منزلگاهی عزیمت نکرد مگر اینکه در آنجا دو رکعت نماز گزارد و فرمود:در این منزلها نماز می گزارم تا برای من به نماز گراهی دهند.

     

    رسول خدا (ص) هنگامی که با مومنان عازم به سفر ،وداع می کرد ،می فرمود:خداوند تقوا را توشه راه شما کند،و به سوی هر خیری روانه تان سازد و حاجتهایتان را همه برآورده کند،و دین و دنیایتان را سالم نگه دارد و شما را تندرست و کامیاب به سوی من بازگرداند.

     

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [چهارشنبه 1392-02-25] [ 11:58:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      روحیه مردم در آخرالزمان ...

     

     

    پیامبر اکرم (ص) فرمودند:در آخر الزمان مردم پنج چیز را دوست دارند و پنج چیز را فراموش می کنند:

     

    1.خود را دوست دارند و خدا را فراموش می کنند.

     

    2.قصرها را دوست دارند و قبر ها را فراموش می کنند.

     

    3.زنان را دوست دارند و حوریان را فراموش می کنند.

     

    4.مال را دوست دارند و حساب را فراموش می کنند.

     

    5.دنیا را دوست دارند و آخرت را فراموش می کنند.

     

    و در پایان فرمودند:یعنی آنها از من بیزارند و من ز آنها بیزارم.

                                                                                                واعظ همراه   سید محمد رضا غیاثی تهرانی

     

    موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
    [دوشنبه 1392-02-16] [ 11:28:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت