پیامبر اکرم (ص) جامه خود را وصله می کرد و کفشش راینه می زد و گوسفند های خود را می دوشید و با بردگان غذا می خورد و روی زمین می نشست و بر الاغ سوار می شد و دیگری را هم ترک خود می نشاند.بی آنکه شرم کند مایحتاج خود را از بازار به خانه حمل می کرد .و با غنی و فقیر دست می داد و دست خود را از دست کسی نمی کشید تا او بکشد.به هر کس که می رسید توانگر و تهیدست و بزرگ و کوچک ،سلام می کرد و اگر به خوردن چیزی دعوت می شد آن را ناچیز نمی شمرد اگرچه خرمای خشکیده باشد.

 

سنن و آداب پیامبر در آراستگی:

 

هرگاه رسول خدا (ص) می خواست موی سر و محاسن خود را بشوید با سدر می شست.

 

امام صادق (ع) فرمود:رسول خدا (ص) مشکدانی داشت که پس از وضو گرفتن آنرا در دست خود که مرطوب بود می گرفت؛پس چون از خانه خارج می شد ،از بوی خوش آن مردم در می یافتند که او رسول خداست که می آید.

 

امام صادق (ع) فرمود:شایسته است هر بالغی در هر جمعه سبیل و ناخن خود را بگیرد و خود را معطر کند ؛رسول خدا (ص)روز جمعه که می رسید اگر عطری با خود نداشت روسری یکی از همسرانش را می گرفت و آنرا در آب نمدار می کرد و روی صورت خود می نهاد.

 

آداب سفر رفتن رسول خدا(ص):

 

پیامبر اکرم (ص) از منزلگاهی عزیمت نکرد مگر اینکه در آنجا دو رکعت نماز گزارد و فرمود:در این منزلها نماز می گزارم تا برای من به نماز گراهی دهند.

 

رسول خدا (ص) هنگامی که با مومنان عازم به سفر ،وداع می کرد ،می فرمود:خداوند تقوا را توشه راه شما کند،و به سوی هر خیری روانه تان سازد و حاجتهایتان را همه برآورده کند،و دین و دنیایتان را سالم نگه دارد و شما را تندرست و کامیاب به سوی من بازگرداند.

 

موضوعات: پیامبر اکرم(ص)
[چهارشنبه 1392-02-25] [ 11:58:00 ق.ظ ]