یا تاکنون به این موضوع اندیشیده اید؟

پس کمی با ما وقت بگذرانید

مطمئناً با مطلب خوبی آشنا خواهید شد

 

لَقَد خَلَقنَا الإِنسانَ مِن سُلَالَهٍ مِن طِینٍ ثُمَّ جَعَلنَاهُ نُطفَهً فِی قَرارٍ مَکیِن؛ ما به تحقیق انسان را از گل خالص آفریدیم و سپس او را نطفه گردانیده در جایگاهی محکم و استوارـ رحم مادرـ جای دادیم .

پزشکان معتقدند پس از اینکه لقاح(عملی است که طی آن اسپرماتوزوئید(نطفه مرد) وارد تخمک زن می شود) صورت گرفت تا زمان تولد کودک، زمانی نزدیک به 280 روزبه طول می انجامد و این مدترا به سه دورة متوالی به نام هایزیر تقسیم نموده اند:

1ـ مرحلة نطفه ای : دو هفتة اولی را که نطفه در رحم مادر قرار دارد، مرحله نطفه ای نامندکه در این 14 روز تقسیم سلول آغاز می گردد. ثُمَّ خلقنا النطفه علقه سپس نطفه را به علقه ـخون بسته ـ تبدیل گردانیدیم

2ـ مرحلة رویانی: در این مرحلة شش هفته ای سلول ها برای قسمت های مختلف اختصاص می یابند.

فَخَلَقنَا العَلَقَهَ، فَخَلَقنَا مُضغَهِ عِظاماًفَکَسَونَا العِظامَ لَحماً ثُمَّ اَنشَأناهُ خَلقاً اخَر فَتَبارَکَ اللهُ اَحسَنَ الخالِقِنَ؛ پس علقه را به گوشتی پاره و سپس آن گوشت را به استخوان تبدیل کردیم و سپس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم و پس از این مراحل خلقتی دیگر ایجاد نمودیم، آفرین بر قدرت کامل بهترین آفریننده.

3ـ مرحلة جنینی: این مرحله حدود هفت ماه به طول می انجامد و در این مرحله بافت ها تکامل می یابند و پس از تکامل،نمو آغازمی گردد.

گفتنی است بنابر آیة شریفه در این مرحله یک تغییر کلی در جنین به وقوع می پیوندد که خداوند با لفظ انشاء ـ یعنی ایجاد و آفرینشی دیگرـ از آن یاد می کند و آن حلول روح در جنین است، زیرا تا زمانی که روح در جنین حلول نکند، همانند تکه گوشتی بیشتر نیست.

پزشکان نیز در فراز دیگری، ماههای جنینی قبل از تولد را تقسیم بندی کرده و هر ماه را به یک نام خوانده اند، که در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

ماه اول: ماه قلب

ماه دوم: ماه چهره

ماه سوم: ماه تارهای صوتی

ماه چهارم: ماه رویش مو

ماه پنجم: ماه حرکت

ماه ششم: ماه عضلات

ماه هفتم: ماه اعصاب

ماه هشتم: ماه زیبائی

ماه نهم: ماه تولد

شباهت فرزند

«قال رسول الله(صلی الله علیه و آله) لِأَنَّ لَهَاـ مَرأه ـ ماءَ کَماءِ الرَّجُلِ وَلکِنَّ اللهَ سَتَرَ ماءَها وَ آظهَرَ ماءَ الرَّجُلِ فَإذا ظَهَرَ ماءَها عَلی ماءِ الرَّجُلِ ذَهَبَ شِبهُ الوَلَدِ اِلَیها وَ إذا ظَهَرَ ماءُ الرَّجُلِ عَلی مائِها ذَهَبَ شِبه الوَلَدِ وَ اِن اِعتَدَلَ الماءَ اَن کانَ اَلشِّبه بَینَهُما…؛

به درستی که زن هم آب(منی) دارد، همان گونه که مرد دارای منی است، اما خداوند، آب زن را ظاهر نساخت ولی آب مرد را ظاهر ساخت، پس زمانی که آب زن بر آب مرد غلبه پیدا کند، فرزند شبیه مادر می شود و اگر آب مرد بر آب زن غلبه پیدا کند، بچه شبیه پدر می شود و اگر هیچ یک بر دیگری غلبه پیدا  نکرد،بچه شبیه هر دو می گردد.(مستدرک الوسیله، ج1)

بیان مسائل پیچیدة علمی آن هم به زبان ساده، خود یکی از مشکل ترین روش هاست .

رسول گرامی اسلام نیز این مسأله را آنقدر شیوا و ساده بیان می نمایند که قابل فهم و درک برای همه افراد بشر باشد. امروزه نیز متخصصان ژنتیک بر این باورند در آن هنگام که یک اسپرماتوزوئید ـ نطفه مرد که ظاهراست ـ از پدر وارد تخمک مادر ـ که با چشم ظاهری دیده نمی شود و به طرف رحم در حرکت است ـ گردد. لقاح صورت می گیرد. انتقال صفات از طریق کروموزوم است، از آنجا که هر انسان کامل دارای 46 کروموزوم می باشد، 23 کروموزوم از اسپرماتوزوئید و 23 کروموزوم از تخمک. هر کروموزوم شامل تعداد زیادی ژن بوده که ناقل صفات والدین هستند، تمام صفات ظاهری کودک و زمینة بسیاری از استعدادهای دیگر او از طریق این ژن ها از پدر و مادر انتقال می یابند.

ترکیب ژن های والدین هنگام تقسیم بندی در تخم لقاح، سبب تفاوت های فردی میان فرزندان می گردد، از آنجا که بعضی از ژن ها دارای صفت نهفته و بعضی دارای صفت بارز هستند46 کروموزوم تخم پس از دو برابر شدن شروع به تقسیم و تکثیر می نمایند، بنابراین اگر ژن های بارز زن بر مرد غلبه یابد، بچه شبیه زن و اگر ژن های بارز مرد بر زن غلبه یابد، بچه شبیه مرد و اگر به طور مساوی با هم ترکیبی شوند، ساختمان ظاهری، عصبی، فیزیکی، و حتی خصوصیات شخصیتی فرزند شبیه هردو می گردد.

همچنین امام حسن(علیه السلام) می فرمایند:

«فَإنَّ الرَّجُلُ إذا أتی أهلَهُ بِقَلبٍ ساکِن وَ عُرُوقٍ هادِئَه وَ بَدَنٍ مُضطَرِب تلکَ النُطفَهَ فِی الرَّحم فَخَرَجَ الرَّجُلُ یَشبَهُ آباهُ وَ أُمُه ؛ اگر هنگام آمیزش و لحظه انعقاد نطفه، دل آرام، گردش خون به وضع طبیعی و بدن خالی از اضطراب باشد، فرزند به طور طبیعی شبیه پدر و مادرش خواهد شد».(بحار، ج1)

تغذیه کودک

عن أبی عَبدِالله(علیه السّلام) قَال: سَألَ سَلمانِ رَحَمِهُ الله عَلیاً(علیه السلام) عَن رِزقِ الوَلَدِ فی بَطنِ اُمِّهِ فَقال: اِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی حُبِسَ عَلَیهَا الحِیضَه فَجَعَلَهَا رِزقَهُ فِی یَطنِ اُمِّهِ؛ امام صادق(علیه السلام) فرمودند: سلمان ـ که رحمت خدا بر او بادـ از امیرالمؤمنین(علیه السلام) دربارة رزق کودک در رحم مادر سؤال کرد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند، خداوند تبارک و تعالی خون حیض را بر زنان حبس کرد و آن را رزق کودک در رحم مادرش قرار داد.(مستدرک الوسیله، ج2)

 

طبق تحقیقات انجام شده بیش از 90% زنان در هنگام بارداری عادت ماهانه نمی شوند.

موضوعات: اخبار مدرسه
[شنبه 1393-09-15] [ 11:40:00 ق.ظ ]