برخی از صفات و انحرافات فکری اخلاقی آنقدر مبغوض خداوند است که به هیچ وجه قابل گذشت نیست مگر آنکه شخص خود را از آن تهی کرده و به صفات کمالیه مقابلش مزین سازد.وجودچنین صفاتی در شخص گنهکار مانع از پذیرفتن استغفار می گردد.

گناهان مانع از پذیرفتن استغفار:

1-نفاق و دورویی:یکی از آثار نفاق،دروغ گویی و مخالفت ظاهر با باطن است.از اینرو است که خداوند استغفار چنین افرادی را قبول نمی کند.نفاق و دورویی آنچنان انسان را از میدان مغفرت و رحمت خداوند دور می سازد که اگر پیامبر رحمت (ص)نیز برای او استغفار و درخواست آمرزش کند،خداوند نمی پذیرد.

2-شرک به خداوند:خداوند در قرآن هر گناهی به جز شرک به خودش را قابل آمرزش معرفی می کند.شدت مبغوضیت شرک به خداوند در حدی است که علاوه بر اینکه مانع از پذیرش اعمال عبادی انسان ،از جمله استغفار و توبه اش می شود؛مانع از پذیرش استغفار رسول خدا (ص) و مومنان در حق او نیز می گردد.

3-ریا و خود نمایی:این صفت رذیله مهمترین حجاب بین بنده و خالق،وبزرگ ترین مانع پس از شرک برای پذیرش اعمال بندگان خداست.

4-حق الناس:استغفار از چنین گناهانی زمانی مقبول درگاه خداوند می شود که صاحبان حق را نیز از خود راضی کنیم.اگر حق مالی است به او برگردانیم،اگر حق عرضی است اعاده حیثیت کنیم،ویا به هر صورت دیگری که هست رضایت صاحب حق را بدست بیاوریم،آنگاه از خداوند طلب آمرزش کنیم.

5-اصرار بر گناه:مانع دیگر برای پذیرش توبه تکرار گناه و دست نکشیدن از کار زشتی است که از آن توبه می کند.کسی که مرتب گناهی را انجام می دهد و استغفار هم می کند مانند کسی است که خدا را مسخره می کند و بویی از واقعیت نبرده است.

                                                تجربه شیرین ندامت       محمد حسین یوسفی

موضوعات: اخلاقی
[یکشنبه 1391-09-26] [ 11:26:00 ق.ظ ]