استاد راهنما:آقای منصور صفری مقدم

                                                               استاد داور:آقای مهدی هادی

                                                               پژوهشگر:سمیه قنبری

در همه جا خداوند بندگانش را به عدالت و نیکو کاری دستور داده است.عدالت آن است که حقوق مردم را پرداخت نمایی،اما احسان و نیکو کاری آن است که بیشتر از آن را بدهی ،یعنی سهم معینی از آنچه را خداوند به تو داده است انفاق نمایی.خداوند این نوع انفاق را،در جهت مصرف برای فقرا و بینوایان و امور عمومی جامعه واجب قرار داده است. در تفسیر آیات 103و104 سورن توبه آمده است که اجتماع دارای حیات و مرگ، وجود و عدم ،شعور و اراده،ضعف و قدرت است و برقراری حفظ حیات اجتماعی و تقویت آن سهمی از منافع افراد جامعه به عنوان حق اجتماعی باید از آنها اخذ شود که این حق صرفا در روز پیدایش مال و دارایی ایجاد می شود یعنی مال وقتی در ظرفی از ظروف اجتماعی بدست می آمد در همان زمان بدست آمدنش سهمی از آن به مالکیت اجتماع در می آید و بقیه به ملکیت شخصی تاجر یا کاسب و یا کشاورز در می آید. حال اگر همه مردم به این وظیفه واجب یعنی انفاق در راه خدا عمل کنند اموال و دارایی آنان برکت و رشد می یابد و هیچ فقیری در جامعه باقی نمی ماند و پرداخت زکات سبب مصونیت می شود که این مصونیت ناشی از سه عامل اقتصادی،اجتماعی و روانی است.مصونیت اقتصادی این است که تقاضا بالا می رود و جامعه از حالت رکود و بی تحرکی خارج می شود و وسیله ای برای به جریان انداختن پول و کالا و بالا بردن حجم مبادلات می شود و مصونیتی که به واسطه پرداختن زکات در عامل اجتماعی پدید می آید این است که اموال شخص پرداخت کننده از ضایع شدن و کاستی گرفتن حفظ می شود و گویا با پرداخت زکات اموال بیمه خدایی می شوند.همچنان که امام موسی ابن جعفر (ع)فرمودند:با پرداخت زکات اموال خود را حفظ کنید و با ندادن زکات این حصار حفاظت شکسته می شود . وباز مصونیتی که به واسطه پرداخت زکات در عامل اجتماعی پدید می آید عدم هجوم مستمندان و طغیان و تعدی طبقه محروم است زیرا با وجود رسیدگی به فقرا و محرومین و بر داشتن فشار از آنان هیچگاه دلیل قانع کننده ای برای دستبرد به اموال دیگران را ندارند .اما حالت روانی که برای فرد به وجود می آید این است که او را تربیت می کند که در این صورت انسان تربیت شده مال خود را بیجا مصرف نمی کند و به عکس انسان های لا ابلی و بی تعهد مال خود را در هر مسیر به جز راه خیر مصرف می کنند.به طور کلی می توان این نتیجه را گرفت که پرداخت زکات آثاری نظیر رحمت الهی ،رستگاری،فلاح اخروی افزایش روزی ،نزول برکات،تامین عدالت اقتصادی و رفع مشکلات اجتماعی را دارد .

موضوعات: پژوهشی
[یکشنبه 1391-10-03] [ 11:54:00 ق.ظ ]