1 - قول میدم درد نداشته باشه : باید بدانید که درد یک امر درونی است، پس وقتی بانداژ شما را برمی دارند شاید برای شما زیاد مهم نباشد، ولی فرزندتان حس دیگری دارد.پس بجای آن که قول بدهید که اصلاً درد ندارد، بگویید که ممکن است کمی درد داشته باشد ولی خیلی زود تمام می شود.
2 - قول میدم قبل از این که خوابت ببره بیام خونه : در مورد موقعیت ها و شرایطی که خارج از کنترل شما هستند - مانند ترافیک و جلسات دقیقه نودی - مراقب باشید. بجای آن بگویید :« قول میدم تمام تلاشمو بکنم تا قبل از این که بخوابی خونه باشم.»
3 - قول میدم هفته دیگه ببرمت پارک با دوستات بازی کنی، ولی امروز نه. بچه ها همیشه جزئیات را به یاد دارند. اگر بگویید هفته دیگر، یادشان می ماند. سعی کنید گزینه واقع گرایانه تری بدهید: « بذار با مامان دوستت حرف بزنم و قرار بذاریم بریم پارک.»
4 - قول میدم اگه اتاقتو مرتب کنی ببرمت بیرون برات بستنی بخرم : رشوه دادن به فرزندان به او خود کفایی را یاد نمی دهد. قول دادن و رشوه دادن را فراموش کنید و در عوض به او کمک کنید عواقب موضوع را درک کند. مثلاً چنین چیزی بگویید: « اسباب بازی هاتو جمع کن تا کسی روشون نیفته خراب بشن.
5 - قول میدم اگه تکالیفتو انجام بدی، باهوش ترین بچۀ کلاس بشی : به او کمک کنید تا ارزش یادگیری را متوجه شود، نه این که تمرکز او را به سمت بهترین بودن جلب کنید.بهتر است بگویید: انجام دادن تکلیف شب باعث میشه که رشد کنی و چیزای زیادی یاد بگیری.
6 - قول میدم که فردا روز بهتری باشه : والدین می خواهندهمه چیز را برای فرزندانشان بهتر کنند، ولی؛ گاهی آن چه بچه ها بیش از همه به آن نیاز دارند این است که احساسات شان درک و پذیرفته شود. جمله بهتر آن است که : به نظر میرسه امروز روز سختی برات بوده.
7 - قول میدم که دفعۀ دیگه برای تولدت بریم مسافرت : فرزندتان ئناامیدانه چیز خاص و ویژه ای از شما می خواهد و شما ناامیدانه می خواهید آن را به او بدهید، ولی چیزهای بزرگ و گرانی مانند سفر نیاز به پول و برنامه ریزی دارد. فرزندتان را در برنامه ریزی ها دخالت دهید تا بهتر وسعت آن را درک کند. مثلاً بگویید: منم فکر می کنم تو این مسافرت خیلی بهمون خوش بگذره پس بذار براش پول پس انداز کنیم.

موضوعات: آموزشی
[یکشنبه 1393-06-30] [ 11:45:00 ق.ظ ]