1-کودک عشق می خواهد!  به عنوان والد، شما موظف هستید که عشقی بی قید و شرط به کودک تان نشان دهید. به طوری که کودک احساس کند بهترین ، قشنگ ترین و باهوش ترین کودک دنیاست. هرگز او را سرزنش نکنید، خطاهای او را زیر ذره بین قرار ندهید، چرا که نگاه کردن از پشت ذره بین سبب می شود تا شیطنت های بچه گانه اش را بزرگتر از حد واقعی ببینید.
2-برای کودک تان وقت بگذارید!اجازه ندهید دغدغه های زندگی و مشغله های مربوط به آن شما را از کودک تان غافل کند. هر از گاهی هرچند کوتاه با او باشید و برایش قصه بخوانید یا با او بازی کنید. بهتر است تمایلات کودک خود را بشناسید و در اوقات با هم بودن از چیز هایی که او لذت می برد استفاده کنید.
3-با او صحبت کنید !
کودکان تان برعکس ظاهر کوچک شان ، دانشمندانی بزرگ هستند که به همۀ مسائل آگاه می باشند. گاهی اوقات با او دربارۀ موضوعات مختلف صحبت کنید. اما بهتر است گاهی صحبت هایتان هدف دار باشد.مثلاً مسئله ای را مطرح کنید که حس کنجکاوی کودک را تحریک کند . در هنگام صحبت دست او را بگیرید یا موهایش را نوازش کنید تا او احساس آرامش کند.
4-برای کودک قانون بگذارید! نظم و ترتیب لازمۀ یک زندگی هدفمند است. هدف از نظم و ترتیب ، کمک به کودک در جهت انتخاب رفتارهای قابل قبول و یادگیری تسلط بر خود است. ایجاد قوانین در خانه سبب می شود که کودک انتظارات شما را فهمیده و به مرور زمان سعی در ایجاد نظم بکند.
5-توجه کودک را به خوب بودن جلب کنید تأثیر گذار ترین نکته به کودک ، تشویق او به کارهای درست است. پس هر روز به دنبال نکته ای جهت تشویق او باشید. هدیه دادن، بغل کردن ، و تعریف و تمجید از او می تواند فوق العاده اثرات بسزایی داشته باشد.
6-با کودک ، کودک باشید!
7-الگوی رفتاری مناسبی باشید!                                                                    بچه ها از طریق تماشای عملکرد والدین خود کارهای زیادی را فرا می گیرند. هرچه آن ها کوچکتر و کم سال تر باشند بیشتر تحت تأثیر کارهای والدین قرار دارند. پس قبل از این که کاری را جلوی چشم فرزندتان انجام دهید ، فکر کنید آیا این همان رفتاری است که می خواهید کودک تان انجام دهد.
8-به محدودیت های و نیازهای خود آگاه باشید!سعی کنید مادر و پدر بودن را به شغل قابل مدیریت تبدیل و روی نقاطی که نیاز به توجه بیشتری دارند ، تمرکز کنید.
9-اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید! رفتار و اعمال شما به عنوان والدین ، بیش از هر چیز دیگر بر پرورش اعتماد به نفس کودکان تأثیر می گذارد. اجازه دادن به کودک برای انجام کارها به صورت مستقل، در او احساس توانمندی و قدرت ایجاد می کند. مهربان و دلسوز باشید و به کودک خود اجازه دهید که بداند هر کسی اشتباه می کند و شما همواره او را دوست دارید، حتی زمانی که رفتارش مورد پسند شما نیست.
10-انعطاف پذیری خود را بالا ببرید! همین طور که کودک تربیت می کنید سعی کنید نگاهی هم به شخصیت و منش خود کنید و اگر نیاز است که خود را تغییر دهید و سعی بر انجام آن دارید.
11-خواسته های او را بشناسید! عدم پاسخگویی به خواسته های منطقی کودکان به مرور زمان سبب ایجاد لجبازی در وی می گردد. پس به خواسته های منطقی او پاسخ داده و خواسته های غیر منطقی اش را رد کنید.
12-صبور باشید!   والدینی که سخت گیر یا بر عکس شیوه ای سهل گیرانه دارند نمی توانند در تربیت فرزند خود موفق باشند بلکه آن هایی موفق می شوند که حد وسط را رعایت می کنند. 

موضوعات: آموزشی
[شنبه 1392-09-30] [ 12:40:00 ب.ظ ]