عبادت، قرار دادن همۀ ابعاد زندگی در مسیر خواست و رضای الهی است . اینگونه رنگ خدایی زدن به کارها، تأثیر های مهمی در زندگی انسان دارد که به گوشه ای از آن ها اشاره می شود:                                                                                 
1-باقی ساختن فانی

انسان، و همۀ تلاش هایش از بین رفتنی است، اما آن چه برای رضای خدا انجام می گیرد و متعلق به الله باشد، به صورت ذخیره در می آید و باقی است. قرآن می فرماید:              «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق» آنچه نزد شماست پایان می پذیرد و آنچه نزد خداست، ماندگار است.     «کل شیء هالک الا وجهه» هر چیزی نابود می شود مگر آنچه وجهه و رنگ و روی الهی داشته باشد.

2-تبدیل مادیات به معنویات

اگر هدف در کارها خدا باشد و انسان بتواند نیت و انگیزه و جهت کارهایش را در مسیر خواست خدا قرار دهد و بندۀ او باشد، حتی کار های مادی از قبیل خوردن ، پوشیدن ، مسافرت، دیدار ، کار روزانه ، خانه داری، تحصیل ، همه و همه معنوی می شود. و برعکس ، گاهی مقدس ترین کارها اگر با هدف مادی و دنیوی انجام گیرد، از ارزش می افتد. اولی نهایت استفاده است و دومی نهایت زیان.

3-سازندگی فرد و جامعه

عبادت و توجه به خدا و پرستش او چون همراه با نادیده گرفتن هوس ها و تمایلات ، و تفاخر نداشتن نسبت به نژاد و لباس و زبان و زمین و شهر است و انس گرفتن با خدا و دل بستن به بی نهایت قدرت و کمال و تشکر از صاحب نعمت است، این مسائل در ساختن فکر و زندگی فردی و اجتماعی مردم نقش دارد.

موضوعات: فرهنگی
[یکشنبه 1392-10-15] [ 11:19:00 ق.ظ ]