نوروز در ایران | ... | |
11:52 , موضوعات: اخبار مدرسه
نوروز در ایران
1ـ1ـ تقویم چگونه تنظیم شد؟ انسان از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تکرار برخی رویدادهای طبیعی، یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی، یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه ی فصل ها، بی گمان در همه ی جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسان تر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه ی نارسایی ها و ناهماهنگی هایی که تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم براساس گردش خورشید صورت پذیرفت سال در نزد ایرانیان از زمان نسبتاً کهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همانطور که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است:«آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان یعنی ابتدای مزاره ی هفتم از تاریخ عالم روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی که آفتاب در نصف النهار، در نقطه ی اعتدال ربیعی و طالع سرطان بود.» ="MsoFootnoteReference"> ادامه دارد 1ـ2ـ پیدایش جشننوروز: جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی،عنضری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند. در خور یادآوری است که جشن نوروز پیش از جمشید برگزار می شده و ابوریحان نیز با آنکه جشن را به جمشید، منسوب می کند یاد آور می شود که:«آن روز که روز تازه ای بود جمشید جشن گرفت، اگرچه هم پیش از آن هم نوروز عزیز و معظم بود». 1ـ3ـ روایت های اسلامی درباره نوروز: ابوریحان در آثارالباقیه آورده است:«در زمان حضرت رسول(صلّ الله علیه و آله وسلم) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است پرسید که نوروز چیست؟ گفتند: که عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد. پرسیدند عسکره چیست؟ فرمود: عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند. و خداوند به آنان گفت که بمیرد و مردند. سپس آنان را زنده کرد و ابرها را فرمود که به آنان ببارند از این روز است که پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول کرد و جام را میان اصحاب خود تقسیم کرد و فرمود کاش هر روزی بر ما نوروز بود». و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس که گفت:«روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمّد صادق در آمدم. گفت: آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت: سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می کنم تا آن را دریابی، پس گفت: ای معلی روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و یاری نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها در آن وزیدن گرفت. همان روزی است که پیامبر خدا(صلّ الله علیه و آله وسلم)، امیرالمؤمنین(علیه السّلام) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان که ابراهیم نیز این کار را کرد. همان روزی است که خداوند به یاران خود فرمود تا با علی(علیه السّلام) به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کنند. همان روزی است که قائم آل محمّد(صلّ الله علیه و آله وسلم) و اولیای امر در آن ظهور کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در کنار کوفه به دار می کشند و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.» 1ـ4ـ جشن نوروز جشن نوروز دست کم یک یا دو هفته ادامه دارد. ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یک ماه می نویسد:«چون جم در گذشت پادشاهان همه ی روزهای این ماه را عید گرفتند. عیدها را شش بخش نمودند: پنج روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، پنج روز دوم را به اشراف، پنج روز سوم را به خادمان و کارکنان پادشاهی، پنج روز چهارم را به ندیمان و درباریان، پنج روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران». ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز، دست کم از پنجه و چهارشنبه سوری آخر سال آغاز می شود و در سیزده به در پایان می پذیرد. از آداب و رسوم کهن پیش از نوروز باید از پنجه، چهارشنبه سوری و خانه تکانی یاد کرد. 2ـ5ـ پنجه(خمسه مسترقه) بنابر سالنامه کهن ایران، هر یک از 12 ماه سال 30 روز است و پنج روز باقیمانده ی سال را پنجه، پنجک یا خمسه مسترقه گویند. این 2 روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت که در هیچ یک از ماه ها حساب نمی شود. مراسم پنجه تا سال1304 که تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یک روز قرار داد، برگزار می شد. 1ـ6ـ میر نوروزی از جمله آئین های این جشن 5 روزه که در شمار روزهای سال و ماه و کار نبود، برای شوخی و سرگرمی حاکم، امیری انتخاب می کردند که رفتار و دستورهایش خنده آور بود، و در پایان جشن از ترس آزار مردم فرار می کردند. ابوریحان نقل می کند که:«مردی بی ریش با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می کرد و چیزی می گرفت». و هم اوست که حافظ به عنوان(میر نوروزی) دوران حکومتش را بیش از 5 روز نمی داند. از برگزاری رسم میر نوروزی تا لااقل 70 سال پیش آگاهی داریم. بی گمان کسانی را که در روزهای نخست فروردین، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در کوچه و گذر و خیابان می بینیم که با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می کنند و پولی می گیرند بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب(میر نوروزی) و (حاکم پنج روزه) است که تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند: (حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه) 1ـ7ـ واژه ی نوروز امروزه در فارسی نوروز در دو معنی بکار می رود: 1ـ نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری(برابری شب و روز) و آغاز سال نو 2ـ نوروز خاص: روز ششم فروردین به نام( روز خرداد) ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سردا یعنی سال نو یاد می کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغریان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارچی به معنای سال نو نامیده اند. 1ـ8ـ غذاهای نوروزی یکی از متداول ترین غذاهای که به مناسبت نوروز پوخته می شود(سمنک، سومنک، سوملک، سمنی، سمنه) است. این غذا با استفاده از جوانه گندم پخته می شود. در بیشتر کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند این غذا طبع می شود. در برخی از کشورها پختن این غذا با آئین های خاصی همراه است. زنان و دختران در مناطق مختلف ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سمنو را به صورت دست جمعی و گاه در طول شب می پزند و در هنگام پختن آن سرود های مخصوص می خوانند. برای نمونه در افغانستان در یکی از مشهورترین ترانه ها، این بیت به تکرار خوانده می شود« سمنک در جوش ما کنچه زنیم دیگران در خواب ما دفچه زنیم.» پختن غذاهای دیگری نیز در نوروز مرسوم است. به طور مثال در بخش هایی از ایران سبزی پلو با ماهی در شب عید، در افغانستان سبزی چلو با ماهی، در ترکمنستان نوروز با مه، در قزاقستان اویقی آشار، و در بخارا انواع سمبوسه پخته می شود. به طور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر منطقه ای که نوروز جشن گرفته می شود مرسوم است و هر منطقه ای غذاها و شیرینی های مخصوص به خود را دارد. 1ـ9ـ دید و بازدید دید و بازدید عید یا عید دیدنی یکی از سنّت های نوروزی است که در بیشتر کشورهایی که آن را جشن می گیرند، متداول است. در برخی از مناطق یاد کردن از گذشتگان و حاضر شدن بر مزار آنان نیز رایج است رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهای سال نو و نیز برگزاری مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدا از دیگر آداب دینی نوروز است حضور در اماکن مقدّس و برگزاری مراسم تحویل سال در آن مکان ها نیز از جمله آداب نوروز می باشد. مردم در دید و بازدیدهای نوروز از غم ها و مشکلات یکدیگر باخبر می شوند و چه بسا کدورت هایی را که در این ایّام با نگاهی فرو می ریزد و به محبّت تبدیل می گردد.
|