حوزه علمیه فاطمیه الیگودرز
نگاه زیبا از شما مطالب زیبا از ما




اسفند 1393
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29




اجتماعی فرهنگی مذهبی سیاسی اعتقادی




جستجو







احادیث


حدیث موضوعی



آشنایی با سوره های قرآن


سوره قرآن



نسیم رحمت الهی در همه جا جاری و ساری است





زیارت عاشورا


زیارت عاشورا



نگاه زیبا از شما مطالب زیبا از ما



وصیت نامه شهیدان


مهدویت امام زمان (عج)



خبرنامه





اخبار علمی





آمار


  • امروز: 24
  • دیروز: 129
  • 7 روز قبل: 470
  • 1 ماه قبل: 1425
  • کل بازدیدها: 68933



  • ساعات عمر در حال گذر است


    ساعت فلش مذهبی



    پخش زنده حرم


    پخش زنده حرم



    مهدویت


    مهدویت امام زمان (عج)




    مراجع تقلید


















    دريافت کد
 لوگوي سايت مراجع معظم تقليد











     
      نوروز در ایران ...
      11:52 , موضوعات: اخبار مدرسه

    نوروز در ایران

     

    1ـ1ـ تقویم چگونه تنظیم شد؟

    انسان از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تکرار برخی رویدادهای طبیعی، یعنی تکرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران کشاورزی، یعنی نیاز به دانستن زمان کاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه ی فصل ها، بی گمان در همه ی جوامع با گردش ماه که تغییر آن آسان تر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه ی نارسایی ها و ناهماهنگی هایی که تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم براساس گردش خورشید صورت پذیرفت سال در نزد ایرانیان از زمان نسبتاً کهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همانطور که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است:«آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان یعنی ابتدای مزاره ی هفتم از تاریخ عالم روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی که آفتاب در نصف النهار، در نقطه ی اعتدال ربیعی و طالع سرطان بود.»

    ="MsoFootnoteReference">                                                      ادامه دارد

    1ـ2ـ پیدایش جشننوروز:

    جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی،عنضری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند. در خور یادآوری است که جشن نوروز پیش از جمشید برگزار می شده و ابوریحان نیز با آنکه جشن را به جمشید، منسوب می کند یاد آور می شود که:«آن روز که روز تازه ای بود جمشید جشن گرفت، اگرچه هم پیش از آن هم نوروز عزیز و معظم بود».

    1ـ3ـ روایت های اسلامی درباره نوروز:

    ابوریحان در آثارالباقیه آورده است:«در زمان حضرت رسول(صلّ الله علیه و آله وسلم) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند که امروز نوروز است پرسید که نوروز چیست؟ گفتند: که عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری در این روز بود که خداوند عسکره را زنده کرد. پرسیدند عسکره چیست؟ فرمود: عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند. و خداوند به آنان گفت که بمیرد و مردند. سپس آنان را زنده کرد و ابرها را فرمود که به آنان ببارند از این روز است که پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول کرد و جام را میان اصحاب خود تقسیم کرد و فرمود کاش هر روزی بر ما نوروز بود». و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس که گفت:«روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمّد صادق در آمدم. گفت: آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت: سوگند به خداوند که این بزرگداشت نوروز به علت امری کهن است که برایت بازگو می کنم تا آن را دریابی، پس گفت: ای معلی روز نوروز روزی است که خداوند از بندگان خود پیمان گرفت که او را بپرستند و او را شریک و یاری نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند همان روزی است که آفتاب در آن طلوع کرد و بادها در آن وزیدن گرفت. همان روزی است که پیامبر خدا(صلّ الله علیه و آله وسلم)، امیرالمؤمنین(علیه السّلام) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از کعبه به زیر افکند. چنان که ابراهیم نیز این کار را کرد. همان روزی است که خداوند به یاران خود فرمود تا با علی(علیه السّلام) به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کنند. همان روزی است که قائم آل محمّد(صلّ الله علیه و آله وسلم) و اولیای امر در آن ظهور کنند و همان روزی است که قائم بر دجال پیروز می شود و او را در کنار کوفه به دار می کشند و هیچ نوروزی نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.»

    1ـ4ـ جشن نوروز

    جشن نوروز دست کم یک یا دو هفته ادامه دارد. ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یک ماه می نویسد:«چون جم در گذشت پادشاهان همه ی روزهای این ماه را عید گرفتند. عیدها را شش بخش نمودند: پنج روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، پنج روز دوم را به اشراف، پنج روز سوم را به خادمان و کارکنان پادشاهی، پنج روز چهارم را به ندیمان و درباریان، پنج روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران». ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز، دست کم از پنجه و چهارشنبه سوری آخر سال آغاز می شود و در سیزده به در پایان می پذیرد. از آداب و رسوم کهن پیش از نوروز باید از پنجه، چهارشنبه سوری و خانه تکانی یاد کرد.

    2ـ5ـ پنجه(خمسه مسترقه)

    بنابر سالنامه کهن ایران، هر یک از 12 ماه سال 30 روز است و پنج روز باقیمانده ی سال را پنجه، پنجک یا خمسه مسترقه گویند. این 2 روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت که در هیچ یک از ماه ها حساب نمی شود. مراسم پنجه تا سال1304 که تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یک روز قرار داد، برگزار می شد.

    1ـ6ـ میر نوروزی

    از جمله آئین های این جشن 5 روزه که در شمار روزهای سال و ماه و کار نبود، برای شوخی و سرگرمی حاکم، امیری انتخاب می کردند که رفتار و دستورهایش خنده آور بود، و در پایان جشن از ترس آزار مردم فرار می کردند. ابوریحان نقل می کند که:«مردی بی ریش با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می کرد و چیزی می گرفت». و هم اوست که حافظ به عنوان(میر نوروزی) دوران حکومتش را بیش از 5 روز نمی داند. از برگزاری رسم میر نوروزی تا لااقل 70 سال پیش آگاهی داریم. بی گمان کسانی را که در روزهای نخست فروردین، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در کوچه و گذر و خیابان می بینیم که با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می کنند و پولی می گیرند بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب(میر نوروزی) و (حاکم پنج روزه) است که تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند: (حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه)

    1ـ7ـ واژه ی نوروز

    امروزه در فارسی نوروز در دو معنی بکار می رود: 1ـ نوروز عام: روز آغاز اعتدال بهاری(برابری شب و روز) و آغاز سال نو 2ـ نوروز خاص: روز ششم فروردین به نام( روز خرداد) ایرانیان باستان از نوروز به عنوان ناوا سردا یعنی سال نو یاد می کردند. مردمان ایرانی آسیای میانه نیز در زمان سغریان و خوارزمشاهیان، نوروز را نوسارد و نوسارچی به معنای سال نو نامیده اند.

    1ـ8ـ غذاهای نوروزی

    یکی از متداول ترین غذاهای که به مناسبت نوروز پوخته می شود(سمنک، سومنک، سوملک، سمنی، سمنه) است. این غذا با استفاده از جوانه گندم پخته می شود. در بیشتر کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند این غذا طبع می شود. در برخی از کشورها پختن این غذا با آئین های خاصی همراه است. زنان و دختران در مناطق مختلف ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سمنو را به صورت دست جمعی و گاه در طول شب می پزند و در هنگام پختن آن سرود های مخصوص می خوانند. برای نمونه در افغانستان در یکی از مشهورترین ترانه ها، این بیت به تکرار خوانده می شود« سمنک در جوش ما کنچه زنیم  دیگران در خواب ما دفچه زنیم.» پختن غذاهای دیگری نیز در نوروز مرسوم است. به طور مثال در بخش هایی از ایران سبزی پلو با ماهی در شب عید، در افغانستان سبزی چلو با ماهی، در ترکمنستان نوروز با مه، در قزاقستان اویقی آشار، و در بخارا  انواع سمبوسه پخته می شود. به طور کلی پختن غذاهای نوروزی در هر منطقه ای که نوروز جشن گرفته می شود مرسوم است و هر منطقه ای غذاها و شیرینی های مخصوص به خود را دارد.

    1ـ9ـ دید و بازدید

    دید و بازدید عید یا عید دیدنی یکی از سنّت های نوروزی است که در بیشتر کشورهایی که آن را جشن می گیرند، متداول است. در برخی از مناطق یاد کردن از گذشتگان و حاضر شدن بر مزار آنان نیز رایج است رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهای سال نو و نیز برگزاری مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدا از دیگر آداب دینی نوروز است حضور در اماکن مقدّس و برگزاری مراسم تحویل سال در آن مکان ها نیز از جمله آداب نوروز می باشد. مردم در دید و بازدیدهای نوروز از غم ها و مشکلات یکدیگر باخبر می شوند و چه بسا کدورت هایی را که در این ایّام با نگاهی فرو می ریزد و به محبّت تبدیل می گردد.  

     


      عدم رعایت مسائل شرعی در نوروز ...

     

     مسأله حجاب در نوروز

    پدیده بدحجاب از یک سو و رعایت نکردن مرز میان محرم و نامحرم از سوی دیگر، باعث شده متأسفانه بسیاری از مجالس و محافل خصوصاً بازدیدهای نوروزی به علت رعایت نکردن حدود شرعی و عدم آگاهی از مسائل مربوط به محرم و نامحرم به گناه آلوده گردد. در قرآن مجید بیش از 10 آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. یکی از این آیات:« یَا أیها النبی قل لِأزواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن و جلابیبهنَّ ذالک أدنی أن یعرفن فلا یوذین و کان الله غفوراً رحیماً؛ ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده ی مهربان است.» جلباب ب معنای یک پوشش سراسری است، یعنی زن باید همه طی اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد. اگر به معنای عام هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی مانند توحید و نبوت از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می تواند از لغزش ها و گناهای روحی و فکری مثل کفر و شرک جلوگیری نماید. علاوه بر این در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده اند. نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است قرآن کریم می فرمایدفَلا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذی فِی قلبِهِ مَرَض؛ پس زنهار نازک و نرم با مردم سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار است به طمع افتد.»  مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت با مردان نامحرم در انحایمختلف رفتار، مثل نحوه ی پوشش،نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. امام صادق(علیه السّلام) فرمودند:« امام علی(علیه السّلام) به زن ها سلام می کرد ولی کراهت داشت از سلام کردن به زن های جوان و می فرمود: «از این می ترسم که از صدایش خوشم بیاید و ضرر عمل من بیشتر از اجری که طلب می کنم بشود.»

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: اخبار مدرسه
    [چهارشنبه 1393-12-27] [ 12:25:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      اسراف در نوروز ...

    نوروز و اسراف

    نوروز سمبل تحول و تغییر است. البته تحول به سمت نیکویی و بهتر شده، چنانچه در یکی از دعاهای هنگام تحویل سال می خوانیم:«یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر الیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال؛ ای برگرداننده دل ها و دیده ها، ای تدبیر کننده ی شب و روز، ای گرداننده ی سال و سال ها، حال ما را به نیکوترین حال برگردان.» با درنگ در این دعا بزرگترین ره آورده های نوروز را می توان در این امور خلاصه کرد: در هر کاری یک مرز تعادل و  حد مطلوب وجود دارد. وقتی در هر کاری از حد فراتر رویم و به زیاده روی دچار شویم اسراف کرده ایم. پس اسراف در مورد خوردن، آشامیدن، مصرف، خرید، خرج، بخشش، صرف وقت، کار، خواب و غیره مصداق پیدا می کند. حتی بخشش مال در جایی که مناسب نیست نوعی اسراف است. هر کس مال خود را صرف نا اهلان کند و در جایی ناحق صرف کند، دریافت کننده گان از او سپاس نمی گویند و محبتشان را نثار دیگری می کنند و اکر روزی بلغزد و به کمک آنان محتاج باشد هرگز یاری اش نمی کنند. وآیا این چیزی جز هدر دادن مال است؟ کدام عاقل هم مال خود را می دهد و هم به چیزی نمی رسد؟ بخشندگی است، اما اسراف بد است. رعایت اعتدال در این مورد هم یک ارزش اخلاقی است. امام علی (علیه السّلام) در نکوهش زیاده روی حتی در سخاوت می فرماید:« کُن سَمعاً و لاَتکُن مَبَدُراً و کُن مُقدِراًو لا تکن مقتدراً: بخشنده باش ولی ولخرج مباش، اندازه گیر و حسابگر باش ولی بخیل و سخت گیر مباش»شیوه ی صحیح رعایت اعتدال در همه ی امور است حتی در بذل و بخشش. قرآن کریم خطاب به پیامبر نیز دستور اعتدال در انفاق می دهد. خورد و خوراک یکی دیگر از عرصه های اسراف است که انسان را به وضع شکمبارگی و حیوانیّت می رساند. نقطه مقابل آن قناعت و پرهیز از زیاده روی در خوردن و دوری از پر خوری است. امام علی (علیه السّلام) در وصف پروا پیشگان به این کم خوری اشاره می فرماید:«قانِعَة نفسُه منزُراً أکلُهُ: نفس او قانع است و خوراکش اندک.»

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: اخبار مدرسه
     [ 12:21:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      جایگاه نوروز در اسلام ...

     

    جایگاه نوروز در نزد فرزانگان اسلام

    نوروز در تاریخ دوره اسلامی ما بر خلاف بینش و باورهای آنانی که، با  نقل قول از منابع عربی آن را جشن مجوس می دانند، جایگاه مناسبی در پیشگاه بزرگان و فرزانگان اسلام داشته است. نوروز که از آغاز پیروزی دین اسلام تا عصر ملک شاه سلجوقی در نزد محدود کسانی با نامهربانی هایی همراه بود، به زودی مقام تاریخی خود را بازیافت، و در دوران هویت ستیزی های پسین در این سرزمین بینش و باورهای ناهمگون پیرامون آن متبارز گردید. در این دوره حلقاتی خواسته اند تا تجلیل از نوروز را همم وسیله اختلاف بین نسل های این سرزمین بسازند و با وسایلی از رونق آن به حیث روزی که تقارن های ویژه طبیعت را با فصول ماه و سال پیوند می بخشد، بکاهند. به گونه ای که نوروز ستیزی به حیث تجسم هم چو باورها در کنار یک سلسله برنامه های هویت برانداز دیگر در دوره حاکمیت طالبان با تحجر و تحکم به مود روز تبدیل گردید. نوروز را با پیام سبز و ماندگارش تکفیر کردند، و برگزاری آن را خلاف احکام دین خواندند، وحتی برگزار کننده گان آن را مستوجب مجازات دانستند. در این روزها که باز موبک سبز بهار با انفاس نوروزی در راه است دیده می شود که ذهنیت های طالبانی برای تکفیر و قدغن نمودن این جشن فرخنده ملی و باستانی ما منابر وعظ را محل مقابله با این ره آورد هنگامه برانگیز طبیعت خداوندی قرار داده اند. حال آن که در این روز مسلمانان با قلب آکنده از ایمان و اخلاص به قدرت لایتناهی پروردگار جهان بر جشن گاه ها می روند و بر زیارتگاه های شخصیت های بلند مقام مسلمان حضورمی یابند و با به جا آوردن مراسم احترام با دعا و نیایش بر روان گذشتگان شان مبادرت می جویند. اگر دعا و فاتحه خوانی با اساسات دینی مشکل داشته باشد، غیر از نوروزهم موارد فراوان آن را در زندگی روزمره مردم کشور شاهدیم که می بایست نظریه دینی در این خصوص با صراحت تکلیف مسلمانان را در قبال سنّت ها و عنغه ها در رابطه به موضوع طی یک هزار و چهار صدسال روشن می ساخت. بر عکس مردم افغانستان خود شاهد بودند که طالبان در دوران حاکمیت شان به عوض سست نمودن باورها و نهادهای سنتی، این باورها را محور عقیدتی ساختند و از آن خوانش دینی ارائه کردند.

    صفحات: 1 · 2

    موضوعات: اخبار مدرسه
     [ 12:11:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا ...

    با سوگ تو گل های زندگی و شکوفه های دنیا پژمرده و افسرده شد، چرا که اینها پیش از این به درخشش و تابش وجود تو شکوفا بود.

    پدر گرانمایه ام! من تا روزی که شما را دیدار نمایم، اندوه زده خواهم بود.

    جان جانان! از لحظه ای که از من جدا شده ای، چشمم به خواب نرفته است.

    جان جانان! آخر چه کسی پس از شما پشتیبان بیوه زنان و یتیمان خواهد بود؟

    جان جانان! آخر چه کسی تا روز رستاخیز یار و حمایت کننده ی امت خواهد بود؟

    جان جانان! پس از تو، ما را سخت تضعیف کردند و بر ما بیداد روا داشتند.

    پدر جان! پس از تو دنیاداران از ما روی گردانیدند در حالی که پیش از این به برکت وجود تو، ما در میان جامعه بزرگ بودیم.

    جان جانان! کدام اشکی است که در فراق جانسوزت جریان نیابد؟ و کدام اندوهی است که پس از تو ادامه پیدا نکند؟ و کدام مژه و پلکی است که پس از رحلت شما به خواب سرمه شود؟

    جان جانان! آخر تو بهاران دین و پرتو روشنی بخش پیام آوران خدایی.

    خدایا! چگونه است که کوه ها از هم نمی پاشد؟ و چرا آب دریاها فرو نمی رود؟ و چگونه زمین به لرزه در نمی آید؟

    جان جانان! با رحلت تو، من به سوگی سهمگین گرفتار شدم؛ به مصیبتی که راستی کوچک نیست.

    جان جانان تربت و آرامگاهت از اینکه تو را در خود جای داده، شادمان است و بهشت پرطراوت خدا در شور و شوق نیایش و نماز توست.

    چشم! هان ای چشم! باران اشک ببار! وای بر تو اگر از فروباریدن خود بخل ورزی!

    موضوعات: اخبار مدرسه
    [دوشنبه 1393-12-18] [ 12:50:00 ب.ظ ]



     لینک ثابت

      بی موضوع ...

    موضوعات: اخبار مدرسه
    [یکشنبه 1393-12-17] [ 10:42:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      ثبت نام حوزه های علمیه خواهران تا خرداد ماه تمدید گردید ...

     

    ﺛﺒﺖﻧﺎﻡ ﺍﺯ ﺩﺍﻭﻃﻠﺒﺎﻥ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﻫﺎﻱ ﻋﻠﻤﻴﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﻝ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 94-95

     ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ 94/3/30 ﺗﺎ 93/12/10

     ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ سایت    www.whc.ir

    ﻭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻋﻠﻤﻴﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ.

    رسول خدا(ص) می فرماید:

    یا عالم باش یا در حال آموختن دانش وقت خود را بیهودگی و خوشگذرانی صرف نکن

    بحارالانوار ج1

    امام رضا(ع) می فرمایند:

    خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده بدارد راوی پرسید: چگونه امر شما را زنده کند؟ آن حضرت فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد چرا که مردم اگر زیبایی های کلام ما را

    بدانند از ما پیروی کنند.

    معانی الاخبار

    امام حسن عسگری(ع) به نقل از پیامبر فرمودند

    هر کس از پیروان ما به علوم ما دانا باشد و جاهلی را هدایت و ارشاد کند و شریعت ما را به او بیاموزد در بهشت همراه ما خواهد بود.

    احتجاج

     

     

    موضوعات: اخبار مدرسه
     [ 09:54:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      آیا فکر کردن درباره گناه هم گناه است؟ ...

    نه، فکر کردن به گناه، گناه نیست؛ ولی می تواند آهسته آهسته ما را به سوی گناه بکشاند. پس بهتر است حتّی در فکرمان نیز گناهی انجام ندهیم. ما قبل از هر کاری، اوّل به آن فکر می کنیم و سپس به انجام آن علاقه مند می شویم و بعد هم آن را انجام می دهیم؛ یعنی فکر کردن به یک کار، میل ما را به انجام آن افزایش می دهد و در پایان هم ما را به انجام آن کار وادار می سازد. در نتیجه، برای آنکه به گناه  آلوده نشویم، باید مراقب فکرمان باشیم که به طرف گناه سرگرم نشویم. در سخنی منسوب به امام علی(ع) آمده است:«کسی که زیاد درباره گناهان بیندیشد، گناهان او را به سوی خود می کشانند». (میزان الحکمه، حدیث16228).

    حضرت عیسی(ع) نیز از یکی از گناهان یاد کرد و مردم را حتّی از اندیشیدن درباره آن گناه بازداشت و این کار را به افروختن آتش در اتاق آراسته ای تشبیه کرد که گرچه شاید خانه را نسوزاند، ولی دود آتش آن اتاق را قطعاً سیاه می کند.(بحارالانوار، ج14)

    بر اساس این سخن حضرت عیسی(ع) فکر کردن به گناه، یا آدمی را در گرداب گناه می اندازد یا آن که حداقل، روح و جان آدمی را تیره و تار می سازد.

    موضوعات: اخبار مدرسه
    [شنبه 1393-12-09] [ 11:35:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت

      مگر کسی خدا را دیده که می گویند خدا زیباست؟ ...

    وقتی شما گل خوش رنگی را می بینید این گل زیباست. هنگامی که شعر دلنشینی را می شنوید، می گویید چه احساس زیبایی دارد. خیلی وقت ها می گویید که صبر زیباست، مهربانی زیباست. پس برای این که بگوییم چیزی زیباست، حتماً لازم نیست آن را ببینیم.

    رسول خدا(ص) فرموده است:«خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد». زیبایی خدا همان مهربانی و بخشندگی و بقیه صفات خوب اوست. آیا هنرمندی خدا در آفرینش این همه موجود زیبا، زیبا نیست؟ آیا گذشت او از بندگیان خطاکارش زیبا نیست؟ آیا روزی رساندن او به این همه جانداری که در دنیا زندگی می کنند، زیبا نیست؟ آیا قدرت و مدیریت و حکمت او در جهان به این بزرگی زیبا نیست؟

    پس خدا زیباست و برای درک زیبایی او، حتماً نیاز نیست که خدا را به چشم خود ببینیم.

     

    چرا ما نمی توانیم خدا را ببینیم؟

    ما آدم ها چیزهایی را می بینیم که جسم باشند. اگر چیزی جسم نباشد، دیدن آن نیز برای ما ممکن نیست. دیدن یعنی اینکه نوری به جسم بخورد و به چشم ما برگردد؛ مثلاً وقتی ما درختی را می بینیم، در حقیقت نوری به آن درخت خورده و به چشم ما برگشته که آن را دیده ایم. از آن جا که خدا جسم نیست، دیدن آن نیز برای ما ممکن نبوده و نخواهد بود.

    همان گونه که ما هوش و عقل و روح کسی را نمی توانیم ببینیم، خدا را نیز نمی توانیم.برای اینکه به وجود خدا ایمان بیاوریم، نیاز نیست او را ببینیم. ما از دیدن نشانه های وجود او را بشناسیم و به وجود او یقین کنیم.

     

    موضوعات: اخبار مدرسه
     [ 10:35:00 ق.ظ ]



     لینک ثابت